Get Adobe Flash player
Třídit články:
EET
Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.
Adresa:

Auto Dorda s.r.o.
ul. Žitavská 3112
470 01 Česká Lípa

servis vozů:
servis@dorda.cz
sklad náhradních dílů:
sklad@dorda.cz
prodej vozů:
prodej@dorda.cz

INFORMACE K PROVOZU VOZIDLA S LPG

1 ) Co je LPG:

  • · LPG je přírodní produkt
  • · LPG je čistá energie
  • · LPG je nejrozšířenějším alternativním palivem
  • · LPG je nejdostupnějším alternativním palivem
  • · LPG šetří vaši kapsu

LPG je přírodní produkt

LPG se nemusí vyrábět – je přírodního původu a získává se jako doprovodný produkt při těžbě zemního plynu (60%) a rafinaci ropy (40%) – buď jej tedy využijeme nebo jej ztratíme.

LPG je čistá energie

LPG je netoxické a v případě úniku paliva se LPG rychle vypaří. Na rozdíl od benzínu a nafty u LPG tedy nehrozí kontaminace půdních a vodních zdrojů.. Fyzikální vlastnosti LPG a jeho chování při hoření řadí LPG mezi tzv. „čistá“ paliva, která se zcela spálí a vyprodukují významně méně škodlivin než většina jiných současných paliv.

Např. Emise prachových částic

Jedno dieselové vozidlo vyprodukuje 120x více rakovinotvorných prachových částic než srovnatelné vozidlo jezdící na LPG.

NOx

Teprve 20 LPG vozidel vyprodukuje stejné množství oxidů dusíku (NOx) jako jedno dieselové vozidlo.

CO2

Benzínové vozidlo produkuje o 20,3% více CO2 než vozidlo poháněné LPG. Dieselové vozidlo produkuje o 1,8 % více CO2 než vozidlo  poháněné LPG.

V rámci konceptu „zdroj-spotřeba“ (nebo-li „od vytěžení produktu po spálení v poháněném motoru“) nabízí LPG téměř v každém světovém regionu na ujetých 100 km ze všech analyzovaných paliv nejnižší emise skleníkových plynů – nižší než benzín i diesel a v Severní Americe o 12% nižší emise než alternativní ethanol E85 vyráběný z místní kukuřice.

LPG je nejrozšířenějším alternativním palivem.

V Evropě LPG pohání více než 4 milióny vozidel. Také v celosvětovém měřítku jezdí na LPG více než 13 mil. vozů. V ČR bylo jen v listopadu 2010 přestavěno na 860 vozidel na LPG. Za celý rok 2010 bude dle odhadů LPG klubu realizováno cca 10.000 přestaveb na LPG. Podle statistik Ministerstva dopravy jezdí v současnosti v ČR celkem 130 tis. osobních vozidel na LPG a rovněž cca 6 tis. vozidel nákladních.

___________________________________________

LPG je nejdostupnějším alternativním palivem.

V Evropě je LPG distribuováno prostřednictvím 17.500 čerpacích stanic. Na území ČR je počet čerpacích stanic LPG v ČR je cca 650 a nejbližší čerpací stanici naleznete na adrese http://www.lpg.cz/cerpaci_st/cerpacky.php. LPG je možné čerpat v široké síti běžných čerpacích stanic a u většiny lze platit kartami CCS a platebními kartami.

2 ) EKONOMIKA PROVOZU VOZIDLA S LPG

Provozem na LPG lze dosáhnout zhruba polovičních nákladů na PHM proti benzínu. Pro výpočet úspory a návratnosti investice do přestavby vozidla můžeme použít jednoduchý výpočet vycházející z aktuálních cen benzínu a LPG. Dlouhodobě se ceny LPG pohybují mezi 40 až 60% ceny benzínu. Porovnání průměrných cen obou paliv (říjen 2011):

16,80 Kč/litr LPG

34,50 Kč/litr benzín

Při průměrné spotřebě benzínu 10 litrů na 100 km jsou náklady na 1 km 3,45 Kč. Uvažujeme-li spotřebu LPG cca o 15% vyšší než benzínu, tj. 11,5 litrů, náklady na 1 km při provozu na LPG jsou potom asi 1,93 Kč. Úspora na ujetý km na LPG je 1,52 Kč. Z výše uvedeného vyplývá, že návratnost a úspory závisejí na počtu ujetých kilometrů.

3 ) PRINCIP ČINNOSTI

Správný chod a spalování motoru řídí řídící jednotka benzínu, která na základě odezvy signálů lambda sondy o bohatosti a chudosti, řídí  optimální časy otevírání vstřikovačů benzínu. Vstřikování probíhá sekvenčně, tedy odděleně pro každý válec. Provedením zástavby zařízení LPG, se po přepnutí na provoz plynem benzínové vstřikovače uzavřou a do válců motoru se pomocí plynových vstřikovačů vstřikuje plyn. Řídící jednotka plynu snímá výstupní signály řídící jednotky benzínu, a signálů z čidel potřebných pro provoz plynem. Na základě těchto hodnot, svým programem vytváří algoritmus správného výpočtu bohatosti směsi tak, aby se co nejvíce přiblížil provozu na  benzín. Tato hodnota je kontrolovatelná (a následně i odladitelná) pomocí testeru.

4 ) VÝHODY A NEVÝHODY PROVOZU NA LPG

Výhody

  • úspora nákladů na palivo
  • možnost použití obou paliv a zvětšení dojezdu vozidla
  • tišší a měkčí chod motoru
  • ochrana životního prostředí

___________________________________________

Plyn obsahuje při spalování méně škodlivých látek (CO, HC, NOx) než benzín nebo nafta. Neobsahuje olovo a síru.

Nevýhody

  • počáteční investice do přestavby
  • zmenšení zavazadlového prostoru při použití válcové nádrže
  • při použití toroidní (kruhové) nádrže místo rezervního kola jeho jiné umístění
  • zvětšení pohotovostní hmotnosti vozidla o 50 až 60 kg.

5 ) JAKÝ MÁ VLIV ALTERNATIVNÍ POHON NA JÍZDNÍ

VLASTNOSTI A VÝKON MOTORU

Jízdní vlastnosti vozidla se po montáži LPG zařízení prakticky nezmění. Při použití navrhovaných nejnovějších řídících jednotek a dalších  komponent je výkon motoru po montáži LPG zařízení téměř stejný jako na benzín. Námi dodávaná zařízení vždy splňují požadavky na plnění  emisních norem EURO stanovené pro příslušné motory.

6 ) PŘEPÍNÁNÍ ALTERNATIVNÍHO POHONU NA POHON

BENZÍNEM

Obsluha alternativního pohonu nevyžaduje žádné zvláštní znalosti – přepnutí po startu z benzínu na alternativní pohon probíhá automaticky. Kdykoliv v průběhu jízdy je v případě potřeby možné přepínání z alternativního pohonu zpět na benzín.

7 ) KOMPONENTY

Na základě provedených zkoušek provedených firmou MTM s.r.l. www.brc.it bylo pro vozy Hyundai vybráno zařízení BRC Sekvent 24 se  systémem vícebodového sekvenčního vstřikování. Jednotlivé komponenty pohonu LPG a jejich funkčnost jsou popsány v přiložené technické informaci Sekvent 24.

8 ) BEZPEČNOST

V systému jsou použity prvky pasivní i aktivní bezpečnosti provozu. Všechny komponenty jsou homologovány podle R67-01 a splňují  nejpřísnější bezpečnostní standardy. Zařízení je vybaveno systémem Safety-Car, tzn. že v případě ztráty otáček, se všechny ventily uzavřou.

___________________________________________

9 ) LEGISLATIVA

Firma AUTOGAS – CENTRUM spol s r.o. je nositelem Rozhodnutí Ministerstva dopravy ČR o změně schválení technické způsobilosti typu  systému vozidla nebo konstrukční části vozidla nebo výbavy vozidla č. 2846, Typová značka AGC 01 – 14, č.j. 220/03-150 ze dne 16.1.2003 a jeho dalších rozšíření (viz příloha). Na základě tohoto Rozhodnutí pověřuje firma AUTOGAS – CENTRUM, spol. s r.o. montážní firmy k přestavbám vozidel na LPG. Tyto firmy procházejí pravidelnými školeními a jsou seznamovány s novinkami v přestavbách vozidel na LPG. Přestavby jsou prováděny v souladu s předpisy EHK.

10 ) TYPY A VELIKOSTI NÁDRŽÍ PRO VOZIDLA HYUNDAI

Typ vozidla Hyundai Prům.kombinovaná
spotřeba benzínul/100 km
Rozměr toroidnínádržeprůměr
/výškaV mm
Objem LPGnádrže (l) Dojezd na LPGkm
i20 1,2 5,2 630/200 46 580
i30 1,4 6,1 650/220 57 620
iX35 2,0 9,4 650/220 57 400
iX20 1,4 6,0 630/200 46 510
Elantra 1,6 6,4 650/220 57 590

11 ) Modely Hyundai, které v současné době přestavujeme

Vaše současné vozidlo Hyundai přestavíme výrobcem schválenou sadou  kdy vozidlo může spalovat LPG i BENZÍN.
Cena přestavby je 35.990Kč vč DPH.

  • I20                             1,2i  57Kw;
  • Ix20                           1,4i CVVT 66kw; 1,6i CVVT 92kW;
  • I30 Nová                  1,4i CVVT 73kW; 1,6i CVVT 88KW;
  • I30 a i30CW            1,4i CVVT 80kW; 1,6i CVVT 93kW;
  • Elantra                      1,6i 132 kW;
  • Ix35                           2,0i D-CVVT 120kW;