Get Adobe Flash player
Třídit články:
EET
Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.
Adresa:

Auto Dorda s.r.o.
ul. Žitavská 3112
470 01 Česká Lípa

servis vozů:
servis@dorda.cz
sklad náhradních dílů:
sklad@dorda.cz
prodej vozů:
prodej@dorda.cz

  Za Evoqem se každý otočí, i když je nenápadně černý. Je to jen módní hračka, nebo opravdu schopné městské SUV?

 

Land Rover nás dlouho napínal, než jsme se dostali k novému modelu Range Rover Evoque. Design je známý už víc než tři roky, světlová premiéra novinky proběhla loni v létě. Čekání vyplnila prezentace v technickém centru Land Roveru v anglickém Gaydonu, kde jsem se svezl alespoň na místě spolujezdce.

Tato událost byla posledním impulsem. Očekávání byla od té doby velmi vysoká, o to těžší pozici ale měl Evoque na počátku testu. Potvrdil prvotní nadšení, nebo naopak pohořel?

Konečný verdikt si nechme na závěr. Začneme pěkně po pořádku, od vnějšího designu. Že se koncept LRX, ze kterého Evoque přímo vychází, představil už v roce 2008? Nevadí! Zavalité kompaktní SUV působí na ulici i tak jako zjevení.

 

Range Rover Evoque: Představujeme

A to přesto, že testovaný vůz měl ten nejméně nápadný exteriér, jaký si můžete pro Evoque vymyslet. Černá barva působí zbytečně usedle a tlumí modernistické tvary karoserie. Podobný efekt mají mnohopaprsková 19palcová kola – jsou elegantní, ale slušela by i jakémukoliv BMW nebo Mercedesu. V katalogu Evoqu najdeme mnohem výraznější vzory.

 

A to přesto, že testovaný vůz měl ten nejméně nápadný exteriér, jaký si můžete pro Evoque vymyslet. Černá barva působí zbytečně usedle a tlumí modernistické tvary karoserie. Podobný efekt mají mnohopaprsková 19palcová kola – jsou elegantní, ale slušela by i jakémukoliv BMW nebo Mercedesu. V katalogu Evoqu najdeme mnohem výraznější vzory.

Přes veškeré tlumící prostředky je ale Evoque naživo tak nějak správně okázalý. Však má také při vskutku kompaktní délce 4,35 metru enormně širokou karoserii – šířka 1965 mm překonává dokonce všechny současné pětimetrové limuzíny.

Ani do výšky se tělesnými mírami zrovna nešetřilo. Ano, 1635 mm není mnoho, dokonce to Evoque pasuje do role nejnižšího Land Roveru. Ale oba přímí konkurenti, Audi Q3 a BMW X1, dosahují ještě menší celkové výšky.

O pořádné oživení tvarů se starají rozšířené blatníky, robustní boky karoserie a minimalistická světla na obou koncích karoserie. Není bez zajímavosti, že moderní diodová technika plní funkci denních světel, koncových a brzdových světel a také předních mlhovek.

To, co vidíte na fotkách interiéru, nejspíš nebude tak častým zjevem. Vyzkoušeli jsme totiž Evoque ve sportovní verzi Dynamic, rozšířené o paket Dynamic Plus. Ten stojí závratných 120 tisíc korun, za které přidá exklusivní provedení interiéru, zde ve verzi Agility s kombinací rudé a černé kůže Oxford.

Nejviditelnější částí paketu jsou skořepinová, všestranně elektricky nastavitelná sedadla, která si v ničem nezadají se sportovními kupé. Cestující vpředu jsou nadšeni, a to, jak jsme ověřili, bez rozdílu velikosti postavy. Ti zadní ale přes rozložitá opěradla skoro nevidí dopředu.

Dalším benefitem paketu Dynamic Plus je kůží obšitá palubní deska. Ostatní verze se musí spokojit s poněkud civilnějším, ale luxusně působícím měkčeným materiálem. V testovaném voze tvořil velkou část výplní dveří a nemáme k němu nejmenších výhrad.

Interiér sází na špičkovou kvalitu zpracování, bezkonkurenční výběr barevných provedení a luxusní materiály. Hliníkové díly jsou skutečně z hliníku, tlačítka a další části jsou převzaté většinou z Jaguaru XJ nebo velkého Range Roveru. V případech, kdy tomu tak není, dosahuje kvalita úrovně těchto dvou modelů.

To je pádný argument při srovnání s Q3 a X1, kteří si přes vysokou kvalitu drží odstup od vrcholných modelů z vlastních řad. Němečtí konkurenti mohou také jen tiše závidět co do rozměrů interiéru. Konstruktéři se soustředili na co nejlepší využití obestavěné plochy. Vnitřní šířka přes 1,5 metru vzhledem k vnější šířce příliš nepřekvapí, Evoque ale boduje i ve svislém směru a také díky celkové vzdušnosti interiéru.

Jediná výhrada směřuje k zadní řadě sedadel. Omezený prostor pro kolena je vlastně jediným bodem, kterým dává Evoque najevo zařazení do kompaktního segmentu. Ještě bychom uvítali větší sklon sedáku – výška 35 cm nad podlahou sice není málo, vzhledem k celkové ergonomii ale prakticky nedokáže podepřít nohy.

Velice pozitivní je zjištění, že skupina Jaguar-Land Rover pracuje na odstraňování zjevných chyb. Evoque se proto nedopouští zbytečných přehmatů, které můžeme pozorovat u starších modelů. Navigace má nadále výlučně dotykové ovládání, pracuje ale rychleji a struktura menu je přehlednější. Hlavní funkce multimediálního systému rychle zpřístupní tlačítka na krajích.

Efektní, ale nepříliš intuitivní, spouštění vyhřívaných sedadel přes displej je zapomenuto. Stejně tak speciální tlačítka ztracená na středovém panelu. Evoque se dopracoval k tomu nejlepšímu možnému řešení.

Ergonomicky je tedy baby Range bez výhrad. Údiv vyvolala jen malá schránka pod středovým panelem. Skoro nic se do ní nevejde a když se ji podaří zaplnit, tak z ní předměty v zatáčkách vypadávají. Takže má jediný účel – aby ji v noci osvětlovalo modré, bílé, nebo červené ambientní světlo.

Mimochodem, v konkurenčních testech kritizované elektrické zavírání pátých dveří ve skutečnosti funguje. Jde jen o to, že ignoruje rychlý stisk. Range Rover dá na lepší mravy, tlačítko je potřeba chvíli podržet a zbytek práce vykonají elektromotory.

Svižný diesel, čtyřválec

Ale dost bylo statického zkoumání, nejvyšší čas vyrazit na silnici. Pod kapotou Evoqu pracuje 2,2litrový vznětový turbodiesel, který jsme nedávnou prověřili v sedanu Jaguar XF. K testu dorazil silnější z nabízených verzí, označovaný SD4. Dosahuje stejných 140 kW jako XF, točivý moment je ale snížen ze 450 na 420 Nm.

Nejpodstatnější změnou je přesto uložení příčně před přední nápravou. Všechna čtyři kola může navíc pohánět přes manuální převodovku. S právě takovým autem máme tu čest.

Prvním překvapením je odhlučnění motoru. Příčná zástavba znamená z principu lepší izolaci posádky od motoru než v Jaguaru s podélně uloženou pohonnou jednotkou. Range Rover ale předvádí perfektní odhlučnění i na poměry kategorie SUV. Na palubě neustále panuje relativní klid a ticho, které je jen při akceleraci z nízkých otáček narušováno tlumeným pískáním turbodmychadla.

Range Rover Evoque SD4 odečtené otáčky [min-1] odečtená spotřeba [l/100 km]
Rychlost 100 km/h 1750 6,4
Rychlost 130 km/h 2300 8,6

Motor SD4 má vcelku hladkou charakteristiku. Jen při plné zátěži je patrná lehká turbodíra pod 1700 min-1, za běžných podmínek ale nevylučuje použití motoru v nízkých otáčkách. Vysoké otáčky dlouhozdvihovému dieselu příliš nevoní, pro plnou akceleraci je lepší držet otáčky do tří tisíc.

Po stránce výkonové představuje motor mírný nadstandard. Evoqu by slušel i silnější turbodiesel, na druhou stranu ve všech jízdních režimech má dostatek sil k přesvědčivé akceleraci.

Kvůli zimním pneumatikám byla nejvyšší rychlost omezena na 190 km/h. Samozřejmost, s jakou ji Evoque dosáhl, ale naznačuje, že i tovární maximum 200 km/h je spíš následkem zásahu elektroniky než nedostatku výkonu.

Druhé překvapení se týká převodovky. Sportovně vyhlížející řadicí páka je usazená do kulisy s krátkými a přesnými dráhami – nejen sedadla, ale i řazení připomíná Aston Martin. Hlavně dvojka je doslova milimetry vzdálená od neutrálu. Až je škoda, že pro benzinový motor se s manuálem nepočítá.

Odstupňování sleduje moderní emisní trendy. Pro řidiče to představuje jediné omezení – do nějakých 15-20 km/h musí jet na jedničku, dvojka je o dost delší a motor se s ní při velmi nízkých rychlostech trápí.

Podvozek sice koncepčně vychází z Freelanderu, Evoque má ale téměř všechny díly specifické. Prioritou konstruktérů se stala ovladatelnost, v našem případě podpořená adaptivními tlumiči. Ty pracují ve standardním režimu na výbornou, přepnutí do módu Dynamic pak částečně uspokojí sportovní choutky – řízení znatelně ztuhne a podvozek přitvrdí téměř na hranici snesitelnosti.

Při běžné jízdě se standardním nastavením Evoque naopak překvapil komfortem a stabilitou na příčných nerovnostech – navzdory přítomnosti 19palcových kol a relativně krátkému rozvoru.

V zatáčkách se jako největší slabina ukázalo spojení ESP a zimních pneumatik Bridgestone Blizzak. Na suché silnici mají tyto pneumatiky tendenci sklouznout, na což stabilizace hbitě reaguje. Přitom s vypnutým ESP Evoque i tak zvládne vysoké rychlosti průjezdu a může se směle zařadit na špičku mezi SUV.

Ke skutečné zábavě za volantem to má ale stále daleko. Jakkoliv je nejmenší Range Rover řidičsky zajímavý a na danou kategorii mimořádně dobře ovladatelný, stále jde o robustní SUV s vysokým těžištěm.

Konečné zúčtování

Při konečném hodnocení Evoque obstál ve všech oblastech. Má strhující design, prostorný a luxusně zpracovaný interiér, živý a na palivo přiměřeně náročný motor, jízdní vlastnosti, které dokáží přesvědčit i v realitě českých silnic. Oprávněně si zaslouží místo ve finálové pětici ankety Auto roku.

Láska na první pohled přerůstá v hluboký vztah. Jeho základy ovšem pořádně otřese pohled do ceníku.

Základní cena jen lehce přesahující 800 tisíc i rozsah standardní výbavy je dalším tvrdým úderem proti německé konkurenci. V Mnichově, Ingolstadtu nebo Stuttgartu se ale Land Rover nechal inspirovat, co se příplatkové politiky týče.

Zlidovělé rčení když ji miluješ, není co řešit u Evoqu platí dokonale. Automobilovou veřejnost rozdělí na ty, kdo si ho mohou dovolit, a na ty, kdo budou jen platonicky obdivovat.

První cena vozu 803.772,- Kč (eD4 Pure)
První cena vozu s testovanou motorizací 919.111,- Kč (SD4 Pure)
Základní cena testovaného vozu 1.117.039,- Kč (SD4 Dynamic)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.532.726,- Kč (SD4 Dynamic)

Plusy

  • Okouzlující design
  • Ukázkové využití vnitřního prostoru
  • Propracovaná palubní elektronika
  • Design a zpracování interiéru na úrovni luxusní třídy
  • Dokonalé řazení s manuální převodovkou
  • Komfort tlumení nerovností
  • Ovladatelnost
  • Tuhá a robustní karoserie
  • Dotykové ovládání vnitřního osvětlení

Minusy

  • Horší výhled šikmo vpřed
  • Slabší opora stehen u zadních sedadel
  • Velmi široká karoserie
  • Filozofie a ceny příplatkových výbav
  • Nemá stropní madla pro spolujezdce
  • Vysoká hmotnost

Cena v základní výbavě: 1 117 039,- Kč

Cena v testované výbavě: 1 532 726,- Kč

Základní výbava:

Stabilizační systém, Terrain Response, šest airbagů, tempomat, elektricky nastavitelná, sklopná a vyhřívaná zrcátka, parkovací senzory vzadu, 19palcová litá kola, multifunkční volant s perforovaným koženým obšitím, hliníkový dekor v interiéru, kožené čalounění sedadel Dynamic, Bluetooth, audio Meridian 380 W, subwoofer, 2x USB, xenonové světlomety, LED denní svícení, LED přední mlhovky, dešťový senzor a další.

Výbava testovaného vozu:

Metalický lak (19.330,-), tlumiče Adaptive Dynamics (33.038,-), 19palcová kola design Style 5 (8.309,-), adaptivní funkce světlometů (5.622,-), samostmívací vnitřní zrcátko (5.374,-), panoramatické střešní okno (17.439,-), zatmavená zadní okna (11.270,-), bezklíčový vstup (25.500,-), paket Cold Climate – vyhřívané čelní okno, vyhřívané trysky ostřikovačů, vyhřívaná přední sedadla (22.017,-), paket Technology Dynamic – HDD navigace s dotykovou obrazovkou a hlasovým ovládáním, couvací kamera, přední parkovací senzory, elektrické zavírání pátých dveří (102.000,-), paket Dynamic Plus – anatomická sedadla s pamětí a vyhříváním (120.808,-), Surround camera systém (26.570,-), aktivní parkovací asistent (18.410,-).